Sony Ericsson / Sony : GPRS, WAP, MMS and Email setup : Comviq kontantkort + emailclient = true?
>
New Topic
>
Reply<
Esato Forum Index
>
Sony Ericsson / Sony >
GPRS, WAP, MMS and Email setup
> Comviq kontantkort + emailclient = true?
Bookmark topic
Hi everyone,
I have a Comviq kontantkort and has tried to set up my email client in the phone. I always get the message "cannot find Server" even though I have entered 130.244.127.161 as DNS server. The email configuration should be fine since it works on Telia, it should only be the data account that differs.
Questions:
1) Is it possible to use comviq kontantkort with the in-built email client in the T68i or is it only possible through wap?
2) Anyone out there who has it working?
Thanks for any help.
-jacob
--
Posted: 2002-07-15 12:27:00
Edit :
I'm not a hundred sure, but I've read that Comviq kontant gprs only supports wap, not mobile internet.
I have Comviq pott, and my settings for mail are through mobile internet, which works fine.
Here's how it looks.
Datakonto
anv.ID: gprs
lösenord: internet
dns: 130.244.127.161
Mailkonto
utgående server: 130.244.199.223
Those are the settings for Comviq, the other ones you get from your mail provider.
Hope it helps
--
Posted: 2002-07-15 12:41:00
Edit :
Hi Froddan,
According to the customer service at Comviq, you cannot connect a PC to internet via GPRS if you have Comivq kontant. However, he told me that email should work fine and gave me all the installations for the email client of the T68i. But I guess that's wrong, and that you can only have email through wap. The customer service representative obviously didn't know what he was talking about.
That is too bad, the only thing I wanted the Comviq kontant card for was to send my images from my CommuniCam MCA-20 cheeply to friends over email.
I guess the wap-based mail wont support email?
Well Froddan, thanks for your help anyway.
-Jas
--
Posted: 2002-07-15 13:21:00
Edit :
Hi!
hmm...pratar ni svenska? visst gör ni det! annars får ni säga till och jag försöker skriva med mitt dåliga engelska istället...
Jag har faktiskt använt email funktionen med mitt gamla kontankt kort...men det gick ju inte i början. På den tiden fanns det ingent "GPRS" hos comviq...så man anmälde sig till att kunna "wappa", och det de gjorde var att aktivera "data tjänsterna" på kortet så man kunde koppla upp sig genom att ringa upp. MEN kopplade man sig upp via Comviqs modempool då fick man inte tillgång till nåt annat än wap då de blockerar alla andra portar såsom till email, http, ftp...etc.
Tricket var att använda en vanlig internet leverantör och koppla upp sig genom dem istället. I mitt fall körde jag med det konto jag hade hos Tele2...alltså deras modempool, användar id, lösenord, dns servar...etc. och då fungerade allt utan några problem.
Sånt fungerar fortfarande vet jag.
Jag vet inte riktigt hur det går med GPRS...men jag har precis beställt tjänsten till mitt gamla kontantkort...så jag återkommer med mera info....
//JuanK
--
Posted: 2002-07-22 18:56:00
Edit :
Det blir spännande att höra resultatet. Hoppas du får gprs aktiverat snabbt, jag hörde för ett väg sen att det tog en vecka ungefär...
This post was posted from a T68i
--
Posted: 2002-07-23 00:46:00
Edit :
Om du vill ha inställningarna till GPRS snabbare kan du istället skriva in dem manuellt!
Gå till comviqs hemsida, klicka på wap, sedan telefoninställningar och välj "Manuella telefoninställningar för WAP via GPRS"
[ This Message was edited by: ElGato on 2002-07-23 01:39 ]
--
Posted: 2002-07-23 02:38:00
Edit :
Det är två olika saker. Först måste man ju aktivera gprs på sitt abonnemang, och sen kan man fixa wap-inställningar. Som jag förstått det är det den första biten som tar tid, och den kan man inte göra själv.
This post was posted from a T68i
--
Posted: 2002-07-23 23:06:00
Edit :
Glömde säga en sak sist...
Det är att om ni använder det där "tricket" jag pratade om sist, då måste ni byta wap-gateway till en sådan "public gateway", d.v.s. en sådan som alla kan använda. Varför? jo...för att om du loggar in på nätet med ett konto hos "spray", då låter inte Comviq dig använda deras gateway. Comviqs Gateway är begränsad till IP adressen...och de enda som kan använda det är folk med en IP från Comviq/Tele2.
//JuanK
--
Posted: 2002-07-25 12:41:00
Edit :
Har ett liknande problem med min Siemens C55,
kan surfa via GPRS, men kan inte ladda hem spel
och ringtoner via HTTP, löste det senare genom
att skriva en egen WAP-server i PureBasic, så
helt tappad bakom styret är man inte. Det är
just det där med att ta hem spel, det funkar
inte riktigt i min server, även fast jag skickar
Content-Type: application/java-archive.
Kanske behöver skicka LOF också?
Men vad ska man ha för inställningar för att det ska funka, och om det funkar över huvud taget att använda det som
är inbyggt i Siemens C55?
[EDIT]
Såg nu att det är ett Sony/Ericsson-forum, men nån kanske vet svaret?
[ This Message was edited by: Kaustic on 2003-02-05 11:02 ]
--
Posted: 2003-02-05 12:00:00
Edit :
New Topic
Reply