Sony Ericsson / Sony : General : Alla som köpt en T-68 kan få den kostnadsfritt utbytt mot en T-68i pga felaktig marknadsföring
>
New Topic
>
Reply<
Esato Forum Index
>
Sony Ericsson / Sony >
General
> Alla som köpt en T-68 kan få den kostnadsfritt utbytt mot en T-68i pga felaktig marknadsföring
Bookmark topic
Quote:
On 2002-03-28 09:22, megapolaren wrote:
.....Fast det är klart, man kan ju alltid hävda att man köpt sin T68 för nöjes skull...
//
Kan man hävda att man köpt sin telefon för MMS, så kan det väl inte vara så svårt att hävda att man köpt den för nöjes skull..
[ This Message was edited by: oskar on 2002-03-28 10:42 ]
--
Posted: 2002-03-28 10:41:00
Edit :
CyberVisitor Posts: > 500
Quote:
On 2002-03-28 09:22, megapolaren wrote:
CyberVisitor, nu vet jag inte om jag har rätt, men jag vill minnas att om man köpt något som underårig och sedemera haft nytta av produkten så kan man inte få tillbaka hela produktens värde. Regeln finns i FB 9:7§ 1st.
Vill minnas ett exempel som föreläsaren tog om en pojke som köpt en moped utan lov av föräldrarna. Mopeden slogs sönder när pojken vid första turen körde lite på skoj i skogen. Köpet gick åter med full återbäring, eftersom mopeden bara använts till nöje, och inte till nytta (tex köra till skolan). Hade han kört till skolan och då ramlat, ja då hade han inte fått tillbaka full ersättning.
Fast det är klart, man kan ju alltid hävda att man köpt sin T68 för nöjes skull...
//
Man får se till omständigheterna. Säljaren kan självklart försöka hävda att den underårige haft nytta av telefonen eftersom det gått att ringa på den. Frågan är i vilket sammanhang telefonsamtalen har skett. Har de skett vänner emellan eller till föräldrarna i syfte att dessa skall kunna veta när han kommer hem etc? Även om det skulle visa sig att det delvis funnits nytta med telefonsamtalen får man här helt enkelt invända att telefonen knappast är att anses som en sedvanlig sådan pga priset ./. åldern.
Exemplet med mopeden är ett ypperligt sådant. Ponera att pojken bor på landet och finner det jobbigt att "pendla" med buss etc. Tar han då otillåtet av besparingar för att kunna köpa mopeden kan man, precis som du nämner, se en viss nytta med köpet. Därmed skall dock inte återbäringen reduceras, men köparen blir troligtvis skadeståndsskyldigt gentemot säljaren (vilket efter transaktionerna i sig har samma effekt). Alltså, säljaren skall först låta köpet gå i retur och därefter skall köparen ersätta eventuellt skadestånd (om vi utgår från ditt exempel att mopeden blir av köparen skadad). Kvittningsregler kan dock åberopas av säljaren för att underlätta transaktionerna. Det negativa kontraktsintresset blir då aktuellt - inte det positiva. Allt beror som sagt på bakomliggande omständigheter.
När det gäller T68:an ser jag möjlighet till framgång att hävda ogiltigt köp utan några skadeståndsanspråksinvändningar från säljaren sida.
[ This Message was edited by: CyberVisitor on 2002-03-28 11:19 ]
--
Posted: 2002-03-28 11:04:00
Edit :
I'm starting to think I should have studied law instead of computers
--
Posted: 2002-03-28 11:12:00
Edit :
dw: naaaahh.. I am majoring Information and Communication technology. and I think that I will stick to that. Law is so boring =) and lawyers tend to get very competitive against each other.. hehe
--
Posted: 2002-03-28 11:28:00
Edit :
Jag är så jäkla glad!
Magnus Nilsson, i egen hög person, SupportChef på

ringde mig idag med trevliga besked. Nästa vecka ska jag gå tillbaka till min återförsäljare och få min T68m utbytt mot en T68i.
Kan återkomma nästa vecka med besked om hur allt gick...
Gillar att SonyEricsson visar lite medgivenhet och är väldigt sjyssta mot sina kunder, Tack

!
--
Posted: 2002-03-28 12:08:00
Edit :
Vilket utmärkt tillfälle att sabba för SonyEricsson bara för att ni inte orkar vänta en månad till på uppgraderad mjukvara. Skulle alla göra som ni skulle alla T68i ta slut med en gång utan intäkter för SE och försäljarna skulle står där med drivor av T68:or som ingen vill ha, trots att det är samma telefon.
Jösses, hur orkar ni?
--
Posted: 2002-03-28 12:45:00
Edit :
...för övrigt, vad f*n ska ni med MMS till innan det finns några operatörer som stöder det? Ok, det är andra uppdateringar också, men det är MMS ni tjatar om...
--
Posted: 2002-03-28 12:46:00
Edit :
>>hk
Du har inte läst mycket här va??
Ge dig om du inte vet vad du pratar om!
[ This Message was edited by: mrNoodles on 2002-03-28 13:12 ]
--
Posted: 2002-03-28 13:11:00
Edit :
--
[ This Message was edited by: megapolaren on 2005-10-13 18:44 ]
--
Posted: 2002-03-28 13:15:00
Edit :
kallingen: Supportchefens besked som du fick via telefon.. har du det skriftligt? Gällde hans kommentarer ALLA som har en T68m?
--
Posted: 2002-03-28 13:27:00
Edit :
New Topic
Reply