Sony Ericsson / Sony : General : Alla som köpt en T-68 kan få den kostnadsfritt utbytt mot en T-68i pga felaktig marknadsföring
>
New Topic
>
Reply<
Esato Forum Index
>
Sony Ericsson / Sony >
General
> Alla som köpt en T-68 kan få den kostnadsfritt utbytt mot en T-68i pga felaktig marknadsföring
Bookmark topic
>>oskar
Den kommer att vara gratis!
Samt att ja nog trodde jag att jag köpte den "första" MMS telefonen när jag köpte min i oktober, nåt annat kan jag inte påstå - för iom att Ericsson sa att de var så, så trodde jag dom!
--
Posted: 2002-03-28 18:15:00
Edit :
@mrNoodles:
Jag menade inte att ni skulle behöva betala.. Det jag menade var bara att ingen trodde att Ericsson själva skulle släppa en annan telefon med MMS innan ni fått uppgradera era telefoner.. Och det där med att du inte visste kan ju berott på att om du köpte din i oktober så kanske det inte hunnit bli uppmärksammat än.. Många som köpte den senare borde ha vetat om det tycker jag..
men, men.. vad vet jag?? inget!! =)
/Oskar
--
Posted: 2002-03-28 18:20:00
Edit :
Ja när jag köpte den så trodde jag nog att det var en MMS men visst jag har vetat länge att de ska uppgradera "våra" - men jag tycker de är fel av

för de säljer ju den nya med alla nya coola funktioner medans vi som var "trogna" eller va man ska kalla de köpte den tidigt blir "straffade" för.
Det känns inte rätt, jag betalade 6500:- och anser att man ska vara nöjd, när man betalt en ½månadslön!
De e min syn på det hela
--
Posted: 2002-03-28 18:27:00
Edit :
CyberVisitor Posts: > 500
Quote:
On 2002-03-28 18:27, mrNoodles wrote:
Ja när jag köpte den så trodde jag nog att det var en MMS men visst jag har vetat länge att de ska uppgradera "våra" - men jag tycker de är fel av

för de säljer ju den nya med alla nya coola funktioner medans vi som var "trogna" eller va man ska kalla de köpte den tidigt blir "straffade" för.
Det känns inte rätt, jag betalade 6500:- och anser att man ska vara nöjd, när man betalt en ½månadslön!
De e min syn på det hela
Det är just det som är problemet; Ericsson säljer en förhållandevis kostsam produkt som saknar den förväntade egenskapen MMS. Därefter är nog de flesta ägare med på att få telefonen uppgraderad (i vart fall om det sker innan tjänsten finns tillgänglig i nätet). Men, och detta är det väsentliga, när Ericsson sedermera lanserar en i stort sett likvärdig produkt på marknaden som har den utlovade egenskapen (samt de eftertraktade som inte är vidare omnämnda men underförstått förväntade) blir självklart majoriteten av T68 ägarna upprörda - vilket i sig leder till kravet om upprättelse.
Stå på er! Allt fler verkar vinna gehör i sina klagomål och ju större uppmärksamhet, ju mindre önskan om dålig publicitet.
[ This Message was edited by: CyberVisitor on 2002-03-29 12:04 ]
--
Posted: 2002-03-29 12:01:00
Edit :
Var inne på en Telia butik i Dalarna igår em.
Inne i butiken gick jag bort till montern där de har mobiltelefonerna, där står en säljare med 2 unga killar, de undrade vad de var för ljusblå telefon som det stod SonyEricsson på
Säljaren:"-hmm, ska kolla vet inte riktigt de e mina kollegor som ställt upp den" han tar fram kartongen o säger "aha de är en T68, hmm ja T68i står det-det är nog samma telefon som den guldfärgade - Man kan ladda ner från Internet så blir det samma telefon" hinner han säga, men då kan jag inte vara tyst längre och bryter av med att man kan inte alls ladda ner något från internet -"Nej ok man får skicka iväg den och få den uppgraderad".
Kan inte va tyst då heller och säger att de finns ingen programvara tillgänglig än, och att jag bara vill veta prisskillnaden mellan T68m och T68i - "Ja om du tar en nummerlapp så ska ja strax hjälpa dig!"
Skrattande går jag ut ur butiken.
Ursäkta ordet, men vilken enorm sopa han var! Vet

om vad de är för nötter som säljer deras produkter? Visst de var "oartigt" av mig att bryta av mitt i deras "besök" men jag kunde bara inte vara tyst.
Man kan ladda ner från internet...ja ni hör ju själva
[ This Message was edited by: mrNoodles on 2002-03-29 12:16 ]
--
Posted: 2002-03-29 12:14:00
Edit :
Quote:
On 2002-03-29 12:14, mrNoodles wrote:
Var inne på en Telia butik i Dalarna igår em.
Inne i butiken gick jag bort till montern där de har mobiltelefonerna, där står en säljare med 2 unga killar, de undrade vad de var för ljusblå telefon som det stod SonyEricsson på
Säljaren:"-hmm, ska kolla vet inte riktigt de e mina kollegor som ställt upp den" han tar fram kartongen o säger "aha de är en T68, hmm ja T68i står det-det är nog samma telefon som den guldfärgade - Man kan ladda ner från Internet så blir det samma telefon" hinner han säga, men då kan jag inte vara tyst längre och bryter av med att man kan inte alls ladda ner något från internet -"Nej ok man får skicka iväg den och få den uppgraderad".
Kan inte va tyst då heller och säger att de finns ingen programvara tillgänglig än, och att jag bara vill veta prisskillnaden mellan T68m och T68i - "Ja om du tar en nummerlapp så ska ja strax hjälpa dig!"
Skrattande går jag ut ur butiken.
Ursäkta ordet, men vilken enorm sopa han var! Vet

om vad de är för nötter som säljer deras produkter? Visst de var "oartigt" av mig att bryta av mitt i deras "besök" men jag kunde bara inte vara tyst.
Man kan ladda ner från internet...ja ni hör ju själva
[ This Message was edited by: mrNoodles on 2002-03-29 12:16 ]
Detta är, tyvärr, ett generellt problem för konsumenten - inte ett branschspecifikt sådant. Det har varit tal om kunskapskrav för såväl näringsidkaren som säljpersonalen för diverse branscher under många år - allt för att undvika att konsumenten sätts i underläge vid köp. Saken har förkastats och därav har gällande köprätt med konsumentköplagen i spetsen istället blivit strängare.
Har vid flertalet tillfällen erfarit att konsumenter, vid reklamation, fått information om att säljaren varit på "specialkurs" och är välutbildad inom området. Tyvärr tenderar dessa kurser att gå ut på att lära sig mer om säljtaktik (dvs. säljarvänliga kurser) än konsumentens rättigheter.
--
Posted: 2002-03-29 12:24:00
Edit :
En sak som, tyvärr, får mig att fundera på om anledningen till att Ericsson inte redan lanserat uppgraderingen (programvaran är uppenbarligen färdig då den finns i T-68i) är att de planerar att inkorporera endast MMS-funktionen i den befintliga programvaran.
Desto mer funktioner de inkorporerar i T-68:an, desto mindre stämmer telefonen överens med den bifogade instruktionsboken. Något som kan skapa problem för såväl kunden som dem själva. Nämnvärt är också att flera funktioner som redan finns i T-68:an har flyttats om i T-68i till andra menyer etc.
Vad som talar emot detta synsätt är att MMS inte heller finns som instruktion i nuvarande tryckta instruktionsböcker för T-68:an. En möjlig lösning för dem är att lägga ut tillägg till instruktionsboken på deras hemsida. Problemet med det är dock att det är säljarens skyldighet att till den sålda produkten bifoga instruktioner. Huruvida dessa kan anses "bifogade" genom sin existens på Internet är en obesvarad fråga.
Möjligtvis kan Ericsson kringgå reglerna om bifogade instruktioner genom att ta betalt för den kommande uppgraderingen, men det är högst oklart.
Denna diskussion är endast relaterad till en tankegång om varför Ericsson inte redan nu släpper den programvara som uppenbarligen finns hos dem tillgänglig.
[ This Message was edited by: CyberVisitor on 2002-03-29 12:31 ]
--
Posted: 2002-03-29 12:29:00
Edit :
Jag jag postar mitt ärende till ARN idag. Det sorliga är handläggningstiden där, men men inte mycket att göra.
Får väl lämna in den på "upprepade" service/reparationer och alt. häva köpet pga det, eller till sist så lär ju de börja "skicka" ut T68i som utbytes
En kompis morfar köpte en T68 igår för 5500:- men när han kom hem och började till i påsen så var det en T68i han fått, vit kartong med

loggan osv.
Men i butiken hade det varit tal om T68m och inget annat!
Appropå det där med att ha koll på vad man säljer
--
Posted: 2002-03-29 12:39:00
Edit :
I've tried to follow the discussion here, but since it's al (almost) in swedish i'm not able to figure it all out. Here is what I got:
You're able to claime a T68i because someone (???) has published that the T68m should be the first phone with MMS, but isn't now that the T68i is out- correct?
Does it matter when you've bought the phone and who you've bought it from?
- If so who and when?
Then if I want (and is able) to claime the store for a T68i, where do i relate to when claiming I was told that this was to be the first phone with MMS?
Some of you may think that this is alot to do for just MMS, but in Denmark a new law starting working from 1. january. It gives you a warranty for 2 years instead of 1 as it was before. This means that if im being given a new phone I have a warranty for 2 years instead of 1, which i'm hopefully not gonna use, but anyway!
Hope you can sort things out for me!
--
Posted: 2002-03-29 13:28:00
Edit :
CyberVisitor, tack för dina informativa inlägg! Jag kan tänka mig att om man lägger ihop alla dina inlägg i detta forum, så har vi en hel C-uppsats färdig!
--
Posted: 2002-03-29 13:33:00
Edit :
New Topic
Reply