Sony Ericsson / Sony : General : Alla som köpt en T-68 kan få den kostnadsfritt utbytt mot en T-68i pga felaktig marknadsföring
>
New Topic
>
Reply<
Esato Forum Index
>
Sony Ericsson / Sony >
General
> Alla som köpt en T-68 kan få den kostnadsfritt utbytt mot en T-68i pga felaktig marknadsföring
Bookmark topic
CyberVisitor Posts: > 500
Quote:
On 2002-03-31 18:27, kevin81 wrote:
till Cybervisitor: Falsk marknadsföring, det är vad vi anklagar Ericsson för. Och denna s.k. falska marknadsföringen är alltså i vårt fall, en pressrelease som finns på Ericssons hemsida.
Kan en pressrelease verkligen räknas som marknadsföring? Eller tror du att Ericssons jurister kommer att hitta en snäv definition av marknadsföring och avvisa alla krav om att få byta T68m mot T68i? Finns den risken? Ericsson kommer ju säkerligen koppa in sina jurister när ett stort antal personer vill byta sina T68m mot T68i, eller hur?
Som jag har sagt tidigare så handlar marknadsföring om så mycket mer än en annons i en tidning som många tycks tro. I flera butiker har det funnits tryckt material från Ericsson där det klart framgår att telefonen är världens första med MMS. Dessutom har flertalet säljare hävdat MMS-funktionen. De som inte har hävdat att MMS fanns vid köpet har istället hävdat att den skall kunna uppdateras inom skälig tid. När denna tid har gått så långt som nu, då har Ericsson, förutom att MMS inte finns ännu, hunnit släppt en
ny produkt på marknaden som
motsvarar den som konsumenten i verkligheten har betalat för.
Här föreligger en kombinationen av diverse omständigheter som tillsammans stärker intrycket av att T-68:an skall bytas ut mot T-68i. Självklart kommer deras jurister att slå ifrån sig - det är deras jobb! Vilken väg de vill välja att gå vet man inte i nuläget. De kommer förmodligen att hävda att marknadsföringen inte har varit aktiv rörande MMS-funktion samt lägga skulden på säljaren om denna har utfäst MMS.
Jag vill dock återigen poängtera att det är säljaren ni skall kräva upprättelse hos (vägrar de ge er rätt så inger ni omedelbart en anmälan mot säljaren till ARN). De som kontaktat Ericsson och fått upprättelse den vägen har gjort ett särdeles bra jobb. Den vanliga vägen att gå är till säljaren (som i sin tur får lösa sina mellanhavanden med Ericsson).
[ This Message was edited by: CyberVisitor on 2002-03-31 18:57 ]
--
Posted: 2002-03-31 18:48:00
Edit :
I there a way to translate this to dutch ?
--
Posted: 2002-04-01 03:04:00
Edit :
Quote:
On 2002-04-01 03:04, sooty wrote:
I there a way to translate this to dutch ?
I'm sure there is, but unfortunately it wont be of much interest to you since it concerns legal matters in Sweden (mostly) of the T68 marketing strategy.
--
Posted: 2002-04-01 03:11:00
Edit :
4:e "kärleksmailet" till

Support med min önskan att de ska vidarebefordras till Magnus Nilsson (Support Chef).
Ska bli kul och se om han "tar tag" i det här redan imorgon, första vardagen efter påsk, eller om han överhuvudtaget kommer att befatta sig med det hela.
Iom att det gick så "smidigt" för kallingen så har jag goda förhoppningar, men känner ändå att de finns en risk att

känner att "oj nu ska alla byta sina T68m mot T68i - och de går ju inte"
Fast alla har ju rätten på sin sida så att säga
--
Posted: 2002-04-01 10:13:00
Edit :
@mrNoodles
Det ligger en hel del i ditt resonemang.
--
Posted: 2002-04-01 18:20:00
Edit :
En sak är iaf. säker - ja kommer att delge er allt som sägs i kommande konversation
Hör inte Magnus Nilsson av sig till mig så ringer jag

Support och ber att få mail adressen, annars ber jag någon av mina fd. jobbarkompisar
kolla igenom Ericssons interna adressbok - där står han med största sannolikhet med
--
Posted: 2002-04-01 19:41:00
Edit :
@mrNoodles
Bra om du skriver här om hur det går eftersom det kan vara till stor nytta för övriga.
--
Posted: 2002-04-01 20:06:00
Edit :
Självklart kommer jag att delge er alla som hänger med i den här "gigantiska" tråden hur det går!
Ger de efter en gång så är ju det ett tecken på att de själva inser att fel har begåtts, för det är ju inte välgörenhet de sysslar med - Samtidigt som man inser att de skulle bli väldigt kostsamt att låta alla som vill byta göra det.
Fast de kanske byter ytterhöljet och knappbelysning och har som swap-enheter eller liknande.
[ This Message was edited by: mrNoodles on 2002-04-01 20:14 ]
--
Posted: 2002-04-01 20:14:00
Edit :
När jag köpte min T68m så fick jag med en manual som inte liknade nått kan man säga. Den innehåller knappt allt som telefonen kan göra idag och den innehåller definitivt inte alla de nya features som jag kommer att få (om jag inte får min T68i innan) när jag uppgraderar. telefonen är ju imångt och mycket ganska intuitiv så att läsa manuelen är ju inte direkt nödvändigt men ändå ponera att om jag e en ganska ovan användare då måste jag ju ha en manual vilket föranleder en undran.
Fråga: Visst har jag väl rätt att kräva att

alt affären som jag köpte telefonen av skickar mig en ny manual? Är det någon som vet vad jag har för rättigheter?
Jag har satt Expert i arbete med att byta ut min T68, återkommer men mer inf. så snart de hört av sig.
--
Posted: 2002-04-02 11:10:00
Edit :
http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=4906&sid=1
nedan samma txt som länken, saxat från mobil.se
---------------------------------------------------------
Ericsson T68 har inte marknadsförts falskt
2002-04-02 10:34
Ett antal ägare av T68 hävdar att telefonen marknadsförts falskt, eftersom den idag inte har alla funktioner som först utlovades. Men T68 annonserades aldrig som en MMS-telefon.
Varje dag får Mobil mejl av läsare och ägare av T68 som anser att telefonen marknadsförts under falsk flagg, eftersom den inte får sin fulla funktionalitet förrän efter uppgraderingen som blir möjlig först i slutet av maj.
I pressreleasen som Ericsson skickade ut om T68 stod det att telefonen stöder MMS. Men i någon annonsering har det aldrig nämnts att T68 är en MMS-telefon, vad Mobil erfar.
Hade T68 utgetts för att ha MMS i reklam hade det varit falsk marknadsföring. Men pressreleaser går inte under marknadslagen.
Enligt Annika Hernodh, byråchef på Konsumentverket, kan därför inte informationen om T68 klassas som falsk marknadsföring.
Per Alksten, produktmarknadschef på Sony Ericsson, vill inte kommentera det hela.
- Jag vet att det är vissa kunder som klagar, men jag tänker inte diskutera det genom er. Irriterade kunder får vända sig direkt till oss, säger han.
Daniel Lindholm, marknadsansvarig på Geab The phone house, ser inte att det skulle vara några problem med fallet T68:
- Det är vanligt att man får uppdatera mjukvaran när det gäller mobilprodukter, och T68 är inget undantag. Och det går ju ändå inte att skicka MMS idag, eftersom inte operatörerna stöder det än.
Om vissa kunder tycker det är fel att de ska ta sig till serviceombud för att uppgradera mjukvaran får vi ta en diskussion om eventuell kompensation senare.
Av Anna Hedberg
---------------------------------------------------------
Kommentarer! och spec av någon juridisk person vore önskvärt.
--
Posted: 2002-04-02 11:43:00
Edit :
New Topic
Reply