Esato Mobile
Sony Ericsson / Sony : General : Alla som köpt en T-68 kan få den kostnadsfritt utbytt mot en T-68i pga felaktig marknadsföring
> New Topic
> Reply
< Esato Forum Index > Sony Ericsson / Sony > General > Alla som köpt en T-68 kan få den kostnadsfritt utbytt mot en T-68i pga felaktig marknadsföring Bookmark topic
Page <  123 ... 789 ... 373839>

mrNoodles Posts: > 500

Kan man anmäla fallet till ARN utan att kontakta sin konsumrådgivare som finns i varje kommun?
--
Posted: 2002-03-18 23:11:00
Edit : Quote

oskar Posts: 173

På t.ex. http://www.ericsson.com/mobileinternet/articles/mms.shtml kan man läsa följande:

"With the T68, the first mobile specifically configured for MMS..."

Sedan kan man ju fundera på vad "configured for MMS" betyder och skillnaden mellan T68, T68m och T68i. Dokumentet publicerades i december 2001, så det var ju innan T68i lanserades i alla fall. Vet inte heller om man kan räkna det som marknadsföring.

Dessutom funderar jag på vad som händer om säljaren inte själv marknadsförde telefonen som en MMS-telefon, eller om han väljer att vänta med att börja sälja T68i tills uppgraderingen är släppt.

/Oskar

[ This Message was edited by: oskar on 2002-03-18 23:28 ]
--
Posted: 2002-03-18 23:25:00

danielm Posts: 36

Intressant läsning, dock är det något konstigt hur upprörda ni är över en funktion som ännu inte kan användas. Ni blir upprörda för en funktion som är helt oanvändbar i kanske 3-4 månader framöver. Om ni kommer in till en återförsäljare kommer de antagligen inte hjälpa dig. För det första har jag inte sett någon kedja som har marknadsfört T68 med MMS funktionallitet.
För det andra så är det antagligen en för stor kostnad för återförsäljaren för att kunna ge er en ny telefon i goodwill.

Ni kommer då kräva er rätt och återförsäljaren kommer hänvisa er till ARN och dessutom kommer säljaren antagligen inte vara så villig att hjälpa till i fortsättningen /mer än nödvändigt). Processen kommer antagligen att ta 1-2 månader (minst) och vinner ni (vilket inte är omöjligt) kommer ni sedan att få en Ericsson T68i.

Det är bra att man tar vara på sina rättigheter, men jag måste ändå anse att det är märkligt hur man kan slåss för en funktion som ej går att använda
--
Posted: 2002-03-19 00:46:00

dw Posts: > 500

Jag hoppas CyberVisitor har möjlighet att
komma tillbaks till forumet då jag finner
detta vara en av de mest intressanta topics.
(Även om jag inte äger en T68 utan
fortfarande väntar på T68i)
--
Posted: 2002-03-19 09:22:00

Quote:
On 2002-03-19 00:46, danielm wrote:
Intressant läsning, dock är det något konstigt hur upprörda ni är över en funktion som ännu inte kan användas. Ni blir upprörda för en funktion som är helt oanvändbar i kanske 3-4 månader framöver. Om ni kommer in till en återförsäljare kommer de antagligen inte hjälpa dig. För det första har jag inte sett någon kedja som har marknadsfört T68 med MMS funktionallitet.
För det andra så är det antagligen en för stor kostnad för återförsäljaren för att kunna ge er en ny telefon i goodwill.

Ni kommer då kräva er rätt och återförsäljaren kommer hänvisa er till ARN och dessutom kommer säljaren antagligen inte vara så villig att hjälpa till i fortsättningen /mer än nödvändigt). Processen kommer antagligen att ta 1-2 månader (minst) och vinner ni (vilket inte är omöjligt) kommer ni sedan att få en Ericsson T68i.

Det är bra att man tar vara på sina rättigheter, men jag måste ändå anse att det är märkligt hur man kan slåss för en funktion som ej går att använda

Men hallå, vakna!!
Det är ju inte MMS funktionaliteten alla vill, utan alla andra "godsaker" som kommer med den den!! MMS tror ja de flesta faktiskt sk*ter i dagsläget, men att kunna ha 55 bakgrundsbilder lagrade på sin telefon samtidigt, möjlighet att ha bild telefinbok mm. är saker som ja tror intresserar de flesta!
--
Posted: 2002-03-19 09:31:00

megapolaren Posts: 27

[ This Message was edited by: megapolaren on 2002-03-19 14:56 ]
--
Posted: 2002-03-19 14:56:00

Techie Posts: 5

Följande information kopierade jag 2001-12-05 från Telecenters webb-butik på http://telecenter.ericsson.se (numera http://www.skanska.se/telecenter):

Mobile Phones

For more information visit http://www.ericsson.se/mobil

T68m

Colours/Article number
Lunar Grey
DPY 101 2516/45
Ziroccan Gold
DPY 101 2518/46

Price SEK (excl. VAT/incl.VAT)
xxxx/xxxx

Other
Bluetooth wireless technology, GPRS
(General Packet Radio Services) for
instant and high speed mobile Internet
access, a 256 colour display, and the
latest and most advanced messaging
application - MMS (MultimediaMessaging
Service).

Size (H x W x D, mm) / Weight (grams)
101x48x19/ 85gram

Standby/ Talk Time (hours)
-

---------------------
Jag har hela webbsidan på min dator, men den var för stor för att återges här.
(Prisuppgiften är inaktuell, så den strök jag också)

Som ni ser, står det ju att telefonen ska ha MMS. Jag läste också en artikel på tidningen mobils webbsajt att de hade testat MMS-funktionen i T68:an med utmärkt resultat. (Mobil fick testa MMS med nya T68:an, http://www.mobil.nu/nyheter/visa.asp?id=4011&sid=1). Att den inte gör det med nuvarande firmware-version vet jag, men Ericsson har på flera egna sajter lovat att det ska komma till T68m-modellen, och att det kommer att fungera, bara Telia och andra operatörer inför funktionen i sina nät. Jag hade aldrig köpt telefonen i förra veckan, om jag visste att den utlovade firmware-uppgraderingen inte skulle ge motsvarande funktionalitet som T68i-modellen.
Tyvärr har jag inte tillgång till telefonen, eftersom jag bad affären att skicka den direkt till min son (Försenad julklapp!) Därför kan jag inte kontrollera om det står något om MMS på förpackningen eller i bruksanvisningen.
Vecka 16 är annars preliminärt datum för den nya firmware-version, som bland annat ska innehålla MMS-funktionen. (Det har jag dock inte fått bekräftat av Ericsson ännu.)

--
Posted: 2002-03-19 22:03:00

>>Techie
Halloj Ericsson kollega?
Menar du att du inte hade köpt T68m om du inte varit säker på att få samma funktionalitet som på T68i
eller
att du inte hade köpt den om du vetat att du inte skulle få det?
Lät de krångligt?
För du kommer att få samma funktioner bara släpper MMS mjukvaran.
Telefonen är ju byggd på samma 'electrical platform' så minne och allt annat ska var lika (förutom knappbelysning skal osv)

Eller är du av annan uppfattning?
--
Posted: 2002-03-19 23:20:00

fimpiel Posts: 132

fan, jag börjar bli lite besviken på nu... tycker gott att uppgraderingen kan släppas nu, det känns inte kul att min två månader gamla t68 känns just gammal...
--
Posted: 2002-03-20 01:19:00

danielm Posts: 36

MrNoodles:

Om det nu inte är MMS som är det viktiga så är det ju faktiskt så att T68m inte har lovat att innehålla de "godsaker" som du refererar till. Alltså är detta bara ett sätt för att få tag på en läckrare telefon.
Jag måste säga att det är ett fult sätt att försöka få till sig en annan telefon.

Sedan börjar jag också undra vart Ericsson officieltt förklarat att T68m skall vara världens första MMS telefon. Jag börjar betvivla att ni har rätt i sak. Om det nu är så att dem har sagt det så har dem säkert rätt. Jag kan slå vad om en femtioöring att dem har haft prototyper med MMS funktionalitet rätt länge, alltså var dem först med MMS.

Jag tycker det är dags att ni erkänner ert tidigare köp och inväntar den nya programvaran (som knappast kommer komma snabbare bara för att alla tjatar). Observera att jag inte företräder Ericsson på något sätt men jag börjar bli trött på att Esatos forum skall kladdas ner med en massa gnäll. Inte särskilt produktiva ämnen...
--
Posted: 2002-03-20 01:33:00
Page <  123 ... 789 ... 373839>

New Topic   Reply
Forum Index

Esato home